Prof. dr. Ferre Laevers,
directeur CEGO Onderzoek & Ontwikkeling (KU Leuven)
Werken aan kwaliteit in de kinderopvang
Welbevinden en betrokkenheid als wegwijzers
De best denkbare ingang om over talentontwikkeling een uitspraak te doen is de mate waarin kinderen zich goed voelen in de setting én hoe geboeid ze bezig zijn. Welbevinden en betrokkenheid zijn het vertrekpunt om te achterhalen hoe krachtig de leef- en leeromgeving is, en hoe we die nog kunnen versterken. Maar ze zijn geen doel op zich. Ze zijn de voorwaarden voor duurzame ontwikkeling. Welbevinden staat garant voor een gave emotionele ontwikkeling, terwijl betrokkenheid onontbeerlijk is voor deep-level-learning en de ontwikkeling van life skills – sociale competentie, ondernemingszin, expressievaardigheid, intuïtief verstaan van de wereld. We besluiten met inzichten omtrent de procesgerichte manier om kwaliteit in de dagelijkse praktijk van de kinderopvang in kaart te brengen en op te volgen.
De resultaten van de implementatie van een procesgerichte strategie.
24 groepen uit kinderopvanglocaties van MIK Kinderopvang, Stichting Kinderopvang Parkstad en Stichting Spelenderwijs nemen deel aan het flankerend onderzoek binnen het bredere project Talentacademie. Bij de start van het project, in februari 2019, werd een nulmeting uitgevoerd. In oktober 2019 werden opnieuw dezelfde observaties uitgevoerd om na te gaan wat de impact is van het implementatietraject waaraan de pedagogisch medewerkers hebben deelgenomen. We presenteren jullie graag de resultaten.
Julie Hennessy
pedagoog, MIK & PIW groep
Werken in de praktijk met welbevinden en betrokkenheid als wegwijzers
Hoe ervaart de Pedagogisch medewerker de manier van werken? Worden ze weer moe van de zoveelste verandering of geeft het juist een boost aan hun werkplezier?